Grand Tetons - Reisverslag uit Yellowstone Park, Verenigde Staten van WouterDorienMerijnTessa Nijenhuis - WaarBenJij.nu Grand Tetons - Reisverslag uit Yellowstone Park, Verenigde Staten van WouterDorienMerijnTessa Nijenhuis - WaarBenJij.nu

Grand Tetons

Blijf op de hoogte en volg WouterDorienMerijnTessa

02 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Yellowstone Park

We verlaten Yellowstone en rijden zuidwaarts richting de Grand Tetons, een paar machtige bergen met een echte gletsjer, ijskoude bergmeertjes, riviertjes en veel bos en rots. We willen beginnen met een paardrijtochtje (no experience required gelukkig...), diep in de binnenlanden. Na een kilometers lange autotocht over een stoffig weggetje begint de twijfel over de juiste afslag toe te slaan...maar dan doemt er ineens een hek op waarop een gewei prijkt met "Howdie!"  Aha, cowboyland, yie-haa! Hier lopen de mannen rond met gelooide huid en rammelende stappen, bij wie zo'n hoed en broek met franje niet misstaan. We hijsen ons wat onwennig op de paarden en na wat korte instucties (left, right, pull is stop and don't ever let them eat grass) gaan we op weg. Door bossen, struiken, stromende kreken en steenachtige rivierbeddingen, over boomstronken (they might jump...oeps) en tot de kuiten in het water. We voelen ons helemaal Charles Ingalls...
Na dit stoffige ritje is de douche in motel Flat Creek Inn meer dan welkom en we sluiten af met een enorme pizza. Snel nog een wasje draaien in zo'n echt Amerikaanse bovenlader (lekker simpel: aan of uit, heet of koud)
De volgende dag maken we een mooie wandeling rond Taggart en Bradley lake en Beaver creek, waar we aan het eind nog getrakteerd werden op een heuse dames-eland! Merijn en Tessa gingen nog heel dapper zwemmen in String lake, brrrrr.  Na een laatste nachtje in het motel (alle telefoons en Ipads weer opgeladen, fris gedoucht) zijn we weer klaar voor het kampeerwerk. We gaan naar campground Jenny Lake, een prachtige kleine camping aan het meer, aan de voet van de Tetons... gefrequenteerd door zwarte beren! Die zien we gelukkig niet, wel een hert op zo'n meter afstand (never approach wildlife...maar wat nou als de beesten zelf naar je toe komen?) en een vos die probeert nog wat eekhoorns te verorberen voordat ze in winterslaap gaan (inderdaad, eind juli!). De rest van de dag helaas regen, dus hangen, lezen en chips eten. De volgende ochtend is het gelukkig weer droog en zonnig, een goede dag voor een boottochtje over Snake River. Mooie uitzichten, en we zien ook nog een mannetjes- eland (swamp donkey) met een knoepert van een gewei, wasbeer, pelikanen en bald eagles. Na een goed kampvuur duiken we voldaan de tent in om krachten op te doen voor de wandeling de volgende dag.
Vanaf de campground begint een mooie wandeling rond Jenny Lake, omhoog naar de Hidden Falls en een laatste rotsachtige klimpartij naar "Inspiration Point", inderdaad een inspirerend mooi vergezicht. Onderweg zien we nog een vos met een dode marmot in zijn bek en een stukje verderop een grote zoekend om zich heen kijkende marmot... haar kindje kwijt? Tessa vindt het een rotvossenstreek. We ontmoeten ook nog een Nederlands-Amerikaans stel dat in Las Vegas woont, met meer dan voldoende tips voor de rest van de reis. Handig!