Flaming Gorge - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van WouterDorienMerijnTessa Nijenhuis - WaarBenJij.nu Flaming Gorge - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van WouterDorienMerijnTessa Nijenhuis - WaarBenJij.nu

Flaming Gorge

Blijf op de hoogte en volg WouterDorienMerijnTessa

07 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Bryce Canyon

Flaming Gorge

We vertrekken richting het zuiden, en rijden urenlang door woestijnlandschap met zover als je kunt kijken: het droge Niets, met her en der een stoffig wervelwindje... We lunchen bij een onooglijk tankstationnetje (cowboys scrape the shit off your shoes before entering...) volgehangen met berevellen en hertekoppen. We overnachten in een motel met op de achtergrond een Wilde Westen-berg die rechtstreeks uit de Lucky Luke-strips lijkt te komen; we verwachten elk moment een stel indianen vanachter de rotsen tevoorschijn komen denderen.
Na een ontbijt van wafels en slappe koffie rijden we door naar Flaming Gorge, een enorm waterreservoir achter de stuwdam in Green River. Het uitzicht is prachtig: vlammend rode gelaagde rotsen met in de diepte een blauwgroene rivier waarboven traag rondcirkelende roofvogels vliegen. We slaan ons kamp op bij Red Canyon Rim, op een paar passen afstand van de afgrond (niet slaapwandelen vannacht!), aan een mooi wandelpaadje langs de canyon. Als de schemering invalt komt er een grote kudde berggeiten vlak langs de tenten gewandeld om vervolgens af te dalen langs de steile klippen naar het lagergelegen bos. Bij zonsopkomst de volgende ochtend (die de rotsen brandend rood kleurt) huppelen de geiten moeiteloos weer naar boven. We bezoeken de stuwdam, gaan in de dam met de lift zo'n 40 verdiepingen naar beneden naar de laaggelegen rivier waar we de dikke forellen kunnen voeren. We ontmoeten Penelope, een vadsige marmot die zich strategisch onder de visvoer-dispenser heeft geposteerd om alle op de grond gevallen restjes visvoer op te schransen... Na de dam maken we nog een steil klautertochtje naar beneden, naar de oever van Green River, en sluiten de dag af met zwemmen bij Sunny Cove en natuurlijk kampvuur met marshmellows.
Tijd voor een dagje geschiedenis; dit gebied blijkt een prehistorisch walhalla te zijn waar in vroeger tijden de dino's rondliepen. We bezoeken het Natural History museum en het Dinosaur Monument, een van de grootste dino-fossielen vindplaatsen waar de originele botten nog in de rotswanden te zien zijn. Als je over het nu dorre droge landschap kijkt is het moeilijk voor te stellen dat hier ooit Stegosaurussen tussen de varens rondhuppelden en door het water klotsten... We rijden terug langs de RedCloud scenic Backway, een lekker hobbelpad door het bos (heel veel herten), met een tussenstopje om de rotstekeningen bij Dry Fork Canyon te bekijken ( niet zo heel Dry trouwens want we krijgen een regenbui over ons heen). Door een verkeerd afslagje hebben we iets meer van het landschap gezien dan gepland....de auto is niet meer bordeauxrood maar stoffig beige!
Geinspireerd door alles wat we gezien hebben gaan we de volgende dag zelf op fossielenjacht...helaas geen Stegosaurus; veel verder dan een fossiel takje en een paar kleine kreeftachtige beestjes komen we niet. We gaan lekker zwemmen om het stof van ons af te spoelen, en maken nog een mooie wandeling langs de Green River, die inderdaad smaragdgroen is en barstensvol vette forellen zit. Tot slot nog een bliksembezoekje aan de Swett Ranch, een overgebleven nederzettinkje uit de tijd van Kleine Huis op de Prairie. Waar is Charles?